WSTĘP
Academia de Idiomas Katarzyna Bizoń (zwana dalej ADI) to miejsce, którego zadaniem jest nauką języka hiszpańskiego i rozbudzanie w Dzieciach zainteresowania kulturą krajów hiszpańskojęzycznych. Wychodzimy z założenia, że na zajęciach Dzieci są naszymi partnerami w procesie edukacyjnym, a ich kreatywność i inicjatywa czyni ich współtwórcami kursów. Najważniejszą zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników ADI każdego szczebla jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie, działanie holistyczne uwzględniające potrzeby intelektualne, emocjonalne, fizyczne wszystkich uczestników. Celem polityki „Standardów Ochrony Małoletnich” (skrót SOM) jest zapewnienie Dzieciom warunków sprzyjających do nauki i rozwoju zgodnie z ich indywidualnymi potrzebami i możliwościami, w atmosferze życzliwości, szacunku, akceptacji i bezpieczeństwa. Pozytywne nastawienie, budowanie relacji, empatia ze strony kadry ADI, ma na celu ułatwić rozwijanie umiejętności komunikacyjnych Dzieci.
ROZDZIAŁ I – wyjaśnienie terminów
1. SOM – Standardy Ochrony Małoletnich.
2. ADI – Academia de Idiomas Katarzyna Bizoń.
3. Dzieckiem/małoletnim jest każda osoba do 18 roku życia.
4. Kadra ADI to każda osoba pracująca, współpracująca, będąca w kontakcie z Dzieckiem i jego Rodzicem/Opiekunem. To lektorzy, pracownik administracyjny, właściciel ADI.
5. Krzywdzenie Dziecka – to każde niezamierzone lub zamierzone działanie innego Dziecka czy osoby dorosłej, lub zaniechanie działania, którego skutkiem będzie ujemny wpływ na rozwój fizyczny lub psychiczny Dziecka, a także zmniejszony komfort funkcjonowania małoletniego. To umyślne albo nieumyślne działanie naruszające prawa, godność, wolność drugiej osoby.
ROZDZIAŁ II – czynniki ryzyka krzywdzenia Dzieci – rozpoznawanie ich i sposoby reagowania
1. Rozróżniamy 4 formy krzywdzenia małoletnich:
a. forma przemocy fizycznej to m.in: popychanie, uderzanie, szarpanie, kopanie, bicie, szczypanie, duszenie,
b. forma przemocy psychicznej to m.in: wyzywanie, wyśmiewanie, poniżanie, odtrącanie, upokarzanie, wytykanie odmienności fizycznej, religijnej, emocjonalnej.
c. wykorzystywanie seksualne to m.in. naruszanie stref intymnych, oglądanie lub filmowanie Dziecka bez odzieży, zmuszanie do oglądania nagich osób lub zdjęć czy filmów z nagimi osobami,
d. zaniedbania to niezaspokajanie podstawowych potrzeb fizycznych i psychicznych Dziecka, a także nierespektowanie jego podstawowych praw, m.in. pozostawienie samego Dziecka bez opieki np. na dworze lub w miejscu do tego nieodpowiednim, brak zapewniania opieki, gdy dziecko nagle źle się poczuje, skaleczy itp.
ROZDZIAŁ III – procedury interwencji w przypadku krzywdzenia Dziecka w ADI
1. W przypadku doświadczenia jakiejkolwiek z form krzywdzenia Dziecko może, a nawet powinno powiadomić niezwłocznie lektora, właścicielkę ADI lub inną osobę dorosłą znajdującą się w placówce.
2. W powyższej sytuacji, w zależności od zajścia zostanie uruchomiona odpowiednia procedura (polityka rozszerzona V – sposoby reagowania na podejrzenie, że dziecko doświadcza krzywdzenia).
ROZDIAŁ IV – zasady ochrony wizerunku Dziecka w ADI
1. ADI uznaje prawo do prywatności i ochrony dóbr osobistych Dziecka, zapewniając najwyższe standardy ochrony danych osobowych oraz wizerunku Dziecka.
2. W wypadku, chęci publikacji wizerunku dziecka, ADI może to zrobić tylko po uzyskaniu na to zgody, wyrażonej przez rodzica lub opiekuna prawnego Dziecka w formie pisemnej lub elektronicznej.
3. ADI ma prawo nagrywać lekcje przeprowadzane on-line tylko w taki sposób, aby dzieci biorące w nich udział nie były widoczne na nagraniu.
ROZDZIAŁ V – zasady dostępu do Internetu w ADI
1. W Academia de Idiomas Katarzyna Bizoń jest stały dostęp do Internetu. A by móc z niego skorzystać, konieczne jest wprowadzenie hasła dostępu.
2. Dzieci mogą korzystać z dostępu do Internetu tylko i wyłącznie pod nadzorem lektora, wykonując aktywności niezbędne do realizacji zajęć, m.in.: krótkie filmiki wprowadzające do tematu, uczestniczenie w quizach językowych przygotowanych przez ADI itp.
ROZDZIAŁ VI – monitoring stosowania SOM w ADI
1. Standardy Ochrony Małoletnich jest dokumentem przygotowanym dla i na potrzeby Academia de Idiomas Katarzyna Bizoń. Treść dokumentu powstała w 2025 roku i będzie każdego roku weryfikowana i uaktualniana, o ile pojawi się potrzeba wprowadzenia modyfikacji , mającej na celu lepsze zadbanie o dobro dziecka/małoletniego, jako uczestnika kursu językowego lub zajęć indywidualnych, których organizatorem jest ADI
2. Wszelkie niezbędne zmiany w Polityce SOM wprowadza właściciel ADI po wcześniejszej konsultacji z pracownikami i współpracownikami ADI.
3. Treść SOM ogłaszana jest wszystkim pracownikom i osobom współpracującym, Dzieciom a także ich rodzicom/opiekunom prawnym
RODZIAŁ VII – zasady udostępniania SOM Dzieciom, rodzicom, opiekunom prawnym, pracownikom i współpracownikom ADI
1. Dokument SOM jest dokumentem ADI ogólnodostępnym dla wszystkich pracowników, Dzieci, ich rodziców i opiekunów prawnych. Treść dokumentu została zamieszczona na stronie internetowej ADI pod adresem hiszpanski-nauka.pl . Jest również dostępna w placówce ADI mieszczącej się pod adresam stacjonarnym: 05-800 Pruszków, ul. Tadeusza 27.
2. Lektorzy i pracownicy ADI, mają obowiązek zapoznania się z dokumentem oraz respektowania ustalonych w nim zasad. Lektorzy i właściciel ADI mają również obowiązek zapoznania Dzieci ze SOM, a także omówienia ich i wyjaśnienia w taki sposób, by wszystkie Dzieci, niezależnie od wieku, mogły zrozumieć treść dokumentu SOM .
ROZDZIAŁ VIII – przepisy końcowe
1. SOM w ADI wchodzi w życie z dniem ich ogłoszenia.
2. Ogłoszenie nastąpiło poprzez udostępnienie SOM wszystkim pracownikom ADI drogą elektroniczną, Dzieciom korzystającym z kursów językowych, ich rodzicom/opiekunom prawnym poprzez przesłanie w/w treści drogą elektroniczną mailem lub w e – dzienniku activenow oraz poprzez zamieszczenie SOM na stronie internetowej ADI pod adresem www.hiszpanski-nauka.pl.
KAŻDY ma prawo do poszanowania swojej godności. JEŚLI sam/a doznajesz krzywdy lub jesteś świadkiem krzywdzenia innego ucznia to natychmiast poinformuj o tym kogoś dorosłego: właścicielkę ADI, lektorów, bądź innego dorosłego pracownika, który jest dostępny na terenie placówki.
Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży : 116 111
Całodobowa infolinia dla dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli : 800 080 222
Antydepresyjny Telefon Forum Przeciw Depresji : 22 594 91 00
Telefoniczna Pierwsza Pomoc Psychologiczna : 22 425 98 48
Polityka rozszerzona
ACADEMIA DE IDIOMAS – ORGANIZACJA
ADI to firma zarejestrowana na podstawie wpisu do rejestru działalności gospodarczej, której głównym zadaniem jest prowadzenie kursów języka hiszpańskiego indywidualnych i grupowych, stacjonarnie, jak również online dla dzieci i dorosłych ( działalność edukacyjna). W ADI pracujemy z założeniem, że każde dziecko ma ciekawość świata, a edukacja oparta na przyjaznej relacji sprawi, że nauka języka jest efektywna. Dbając o radosną i bezpieczną przestrzeń uczymy języka obcego i empatycznej komunikacji, opartej na współpracy z Dziećmi i ich rodzicami/opiekunami. W swoich działaniach uwzględniamy potrzeby intelektualne, emocjonalne i fizyczne wszystkich uczestników zajęć. Indywidualizujemy procesy nauczania, biorąc pod uwagę talenty i potrzeby uczestników. Materiały i treści dydaktyczne w ADI dobierane są zgodnie z wiekiem, potrzebami i możliwościami Dzieci uczestniczących w zajęciach. Weryfikacją tworzonych przez lektorów programów, zajmuje się właścicielka ADI.
II – STRUKTURA PRACOWNICZA ADI
WŁAŚCICIELKA
– lektorzy/lektorki
– kadra administracyjna
III – ZASADY BEZPIECZNEJ REKRUTACJI PRACOWNIKÓW
Rekrutacja osób podejmujących pracę w ADI przebiega wieloetapowo. Po weryfikacji CV i listów motywacyjnych, z osobami spełniającymi kryteria rekrutacyjne, prowadzona jest wstępna rozmowa telefoniczna. Następnie osoby te zapraszane są na rozmowę rekrutacyjną, podczas której rekruter upewnia się co do kompetencji językowych oraz umiejętności prowadzenia zajęć z małoletnimi. Po obustronnej akceptacji warunków współpracy, kandydaci weryfikowani są w systemach KRK i KRPNTS. Lektorzy i pracownicy administracyjni są zapoznawani z SOM i uwrażliwiani przez właścicielkę ADI na wychwycenie potrzeb Dzieci i sygnałów, które mogą niepokoić.
IV – ZASADY BEZPIECZNYCH RELACJI MIĘDZY PERSONELEM ADI A DZIECKIEM
1. Zasady bezpiecznych relacji personelu ADI z Dziećmi obowiązują wszystkich pracowników pedagogicznych oraz niepedagogicznych. Personel powinien traktować Małoletnich z należytym szacunkiem oraz uwzględniać godność i potrzeby wszystkich Dzieci. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy w jakiejkolwiek formie.
2. Relacje personelu z Dziećmi :
a. działania podejmowane wobec Małoletnich powinny być adekwatne do zaistniałych sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe
b. nikt z kadry ADI nie może bić, szturchać, popychać, zawstydzać, upokarzać, lekceważyć, obrażać ani dotykać żadnego Dziecka, w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny
c. nikomu z kadry w ADI nie wolno używać wobec Małoletnich wulgarnych słów, gestów i żartów, czynić obraźliwych uwag, kierować wypowiedzi dotyczących aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywać władzy lub przewagi fizycznej nad Małoletnimi w postaci zastraszania, przymuszania czy gróź,
d. nikt z kadry w ADI nie może Małoletniemu proponować alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również używać ich w obecności Małoletnich
e. jeśli którekolwiek z Dzieci czuje się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów osób z kadry w ADI, może o tym powiedzieć lektorowi lub właścicielowi ADI, a także innej osobie dorosłej przebywającej w placówce. Może oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy z jej strony
f. nikt z kadry ADI nie może zapraszać Małoletniego do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z nim poza godzinami pracy, bez wiedzy i zgody rodzica lub opiekuna prawnego Małoletniego
g. właściwą formą komunikacji lektora, właściciela ADI i pracowników administracyjnych z Małoletnim lub jego rodzicem czy opiekunem, poza godzinami pracy są kanały służbowe, takie jak: e – dziennik activenow, e – mail. Lektor może komunikować się z Małoletnimi za pomocą grupy utworzonej na platformach społecznościowych typu facebook ( w celu np. przypomnienia o przygotowaniu odpowiednich materiałów na zajęcia) tylko po otrzymaniu zgody ich rodzica/opiekuna prawnego w formie pisemnej poprzez e-mail na taką formę komunikacji.
V – ZASADY BEZPIECZNYCH RELACJI DZIECKO – DZIECKO W ADI
1. Traktuj kolegów/koleżanki z należytym szacunkiem.
2. Słuchaj innych, gdy mówią, nie przerywaj innym, gdy się wypowiadają.
3. Pamiętaj, że każdy ma prawo do wyrażania swojego zdania, myśli i przekonań, jeśli nie naruszają one dobra osobistego innych osób, nawet gdy jest to zdanie odmienne.
4. Przestrzegaj zasad bezpieczeństwa obowiązujących w ADI, nie narażaj swoim zachowaniem innych na niebezpieczeństwo.
5. Konflikty rozwiązuj w sposób pokojowy: – wycisz się, uspokój, zatrzymaj niepotrzebną kłótnię, zanim stracisz nad sobą kontrolę, a konflikt się tylko nasili, – powiedz, co według Ciebie jest problemem, co jest przyczyną nieporozumienia, czego oczekujesz,– słuchaj, co mówi druga osoba, jakie są jej odczucia, czego ona oczekuje i podsumuj, to co usłyszałeś/usłyszałaś, – upewnij się, że Twój rozmówca powiedział wszystko odnośnie swoich odczuć, – wymyślcie wspólnie i w porozumieniu rozwiązanie, które będzie satysfakcjonujące dla Was obojga.
Jeśli nie uda się Wam rozwiązać konfliktu, zawsze możecie zwrócić się o pomoc do lektora lub właścicielki ADI
6. Nie bądź obojętny, gdy komuś dzieje się krzywda, zawsze poinformuj o tym lektora, lub właścicielkę ADI.
7. Nie stwarzaj sytuacji, w których Twoi koledzy/koleżanki czuliby się celowo pomijani, izolowani.
8. Nie wolno Ci naruszać integralności fizycznej innego Dziecka: bić, szturchać, popychać.
9. Szanuj przestrzeń intymną swoich kolegów i koleżanek. Nigdy nie dotykaj kolegi/koleżanki w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
10. Nie wolno Ci wyśmiewać, obgadywać, ośmieszać, zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać innych kursantów.
11. Nie wypowiadaj się w sposób obraźliwy o rodzicach, opiekunach prawnych, rodzeństwie Twoich kolegów i koleżanek.
12. Nie używaj wulgarnego słownictwa w obecności i w stosunku do innych.
13. Pamiętaj, że żarty, które nie bawią drugiej osoby, nie są żartami i taką zabawę słowną natychmiast przerywaj.
14. Bądź tolerancyjny – szanuj odmienny wygląd, przekonania, wierzenia, poglądy innych.
15. Szanuj prawo innych do prywatności, nie przeglądaj cudzych/nie twoich prywatnych rzeczy.
16. Nie wolno Ci nagrywać ani rozpowszechniać wizerunku kolegi/koleżanki bez jego/jej wyraźnej zgody oraz zgody jego/jej rodzica/opiekuna prawnego.
17. Szanuj rzeczy osobiste i mienie kolegów/koleżanek.
18. Jeśli chcesz pożyczyć jakąś rzecz od kolegi/koleżanki, najpierw o to zapytaj by uzyskać zgodę.
19. Nie namawiaj innych do krzywdzenia.
20. Nie przynoś do ADI niedozwolonych substancji, nie zachęcaj innych do ich stosowania.
V – SPOSOBY REAGOWANIA NA PODEJRZENIE, ŻE DZIECKO DOŚWIADCZA KRZYWDZENIA
„Reaguj zawsze, gdy wiesz lub podejrzewasz, że bezpieczeństwo dziecka jest zagrożone”.
Ustalone ścieżki postępowania w ADI dają większą pewność działania pracownikom, a Dzieciom i ich rodzicom/opiekunom poczucie bezpieczeństwa. To my jako dorośli mamy dawać Dziecku poczucie pewności.
1. Obserwacja zachowań Dzieci, sposób ich funkcjonowania podczas zajęć, budowania relacji w grupie będzie dla kadry ADI stanowiło podstawę do oceny czy Dziecko czuje się dobrze, pewnie, szczęśliwie, czy nie jest wycofane, zalęknione, nie obawia się kontaktu z rówieśnikami lub rodzicem/opiekunem. Ważna jest obserwacja, czy na ciele Dziecka nie widać żadnych obrażeń, siniaków, śladów po poparzeniach , czy samookaleczaniu. Zgłoszenie bólu brzucha również może być informacją, że Dziecko jest zaniepokojone, nerwowe. Nadmierne rozbudzenie seksualne, częste poruszanie tematyki dotyczącej seksu przez Dziecko podczas zabaw, czy w pracach plastycznych będzie powodem do szybkiego reagowania i upewnienia się, czy Dziecko nie jest w zasięgu niewłaściwych dla jego wieku materiałów audio – wizualnych a także, czy nie doznało wykorzystania seksualnego ze strony innej osoby, czy nie jest świadkiem niewłaściwych zachowań osób trzecich. Kadra ADI zwraca również szczególną uwagę na sposób wypowiadania się rodziców/opiekunów Dzieci na ich temat. Niepokój wzbudzi rodzic, który będzie unikał kontaktu z pracownikiem ADI lub wypowiadał się negatywnie na temat swojego Dziecka, czy też karał surowo za każde działanie małoletniego.
2. Gdy Dziecko daje sygnały, które mogą niepokoić osoby z kadry ADI, dotyczące jego bezpieczeństwa, zagrożenia ze strony innej osoby lub prób samookaleczenia, pracownik:– na osobności i bez udziału innych uczestników zapyta Dziecko, czy ma ono jakiś problem, na czym ten problem polega, czy i jak można Dziecku pomóc,– wysłucha ewentualnych potrzeb i zapewni o swoim wsparciu,– niezwłocznie poinformuje rodzica/opiekuna, jeżeli ma poczucie, że relacje Dziecka z rodzicami/opiekunami są dobre,– jeżeli relacje w domu rodzinnym są niepokojące, a rodzic/opiekun odrzuca propozycję rozmowy i wsparcia, pracownik poinformuje, w zależności od sytuacji, stosowne instytucje wspierające pokrzywdzone Dzieci.
3. Znaki ostrzegawcze świadczące o tym, że Dziecko może być ofiarą:
a. znaki fizyczne: siniaki, zadrapania, ślady poparzenia, Dziecko wydaje się przerażone dotykiem, unika kontaktu fizycznego,
b. emocjonalne i behawioralne: nagłe zmiany w zachowaniu takie jak wycofanie się, agresja, lęk, informacja o braku możliwości spania, w tym koszmary nocne, moczenie nocne, zaburzenia zasypiania, trudności z koncentracją, nagły spadek umiejętności, pojawienie się zachowań infantylnych np. ssanie kciuka, lęk przed powrotem do domu lub spotkaniem się z określonymi osobami, niska samoocena, popadanie w depresje, poczucie beznadziejności,
c. znaki związane z zaniedbaniem: nagłe niekorzystne zmiany w sylwetce Dziecka, podkradanie jedzenia, poczucie głodu, zaniedbany wygląd, brak higieny osobistej, brudna odzież, opuszczanie zajęć bez uzasadnienia, brak kontaktu z rodzicem/opiekunem przy przyprowadzaniu i odbieraniu Dziecka,
d. znaki związane z przemocą seksualną: niewyjaśniony lęk przed określonymi miejscami i osobami, problem z poruszaniem się lub siadaniem, bolesność lub wydzielina w okolicy genitaliów, zachowania seksualne nieadekwatne do wieku Dziecka,
e. inne znaki ostrzegawcze: używanie alkoholu lub środków psychoaktywnych, autoagresja, myśli lub/i próby samobójcze, nadmierne zainteresowanie sprawami seksualnymi.
Pojawianie się jednego z w/w sygnałów nie musi oznaczać, że Dziecko stało się ofiarą przemocy. Warto jednak bacznie obserwować, rozmawiać i szybko reagować.
Działamy zgodnie z zasadami:
1. Gdy jesteś świadkiem sytuacji zagrażającej życiu Dziecka, nie zastanawiaj się – natychmiast wezwij policję, dzwoniąc pod numer 112 lub 997.
2. Gdy podejrzewasz, że Dziecko doświadcza w rodzinie przemocy fizycznej lub psychicznej, poinformuj o swoich podejrzeniach właścicielkę ADI a ona następnie powiadamia dzielnicowego, ośrodek pomocy społecznej, sąd rodziny, ewentualnie przedszkole lub szkołę, do której chodzi dziecko.
3. Gdy widzisz przemoc wobec Dziecka ze strony rodzica lub opiekuna w przestrzeni publicznej, zareaguj osobiście lub zadzwoń na policję
4. Gdy widzisz, że Dziecko jest rażąco zaniedbane, np. rodzice zostawiają je bez opieki, nie interesują się nim, narażają na niebezpieczeństwo, nie zapewniają mu jedzenia, odpowiedniego ubrania, leczenia, zawiadom właścicielkę ADI a ona zawiadamia opiekę społeczną lub sąd rodzinny.
5. Gdy widzisz, że Dziecko jest wykorzystywane seksualnie, zawiadom prokuraturę lub policję.
Ustawa z 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw. Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej poz. 1606.